Humoristiskt pinnsmalt ideal, eller?

Jag läste för en stund sedan en artikel om pinnsmala skyltdockor som Gina Tricot använder sig av i en butik i Stockholm. Självklart ska jag inte argumentera för att dessa dockor ska fortsätta användas men däremot när jag läser nedan stående utklippta ”artikelcitat” kan jag inte låta bli att lyfta på ögonbrynen. Det jag höjer på ögonbrynen och rynkar pannan åt är sagt av Gina Tricots marknadschef Victor Appelqvist och är markerat med fet stil.

"Gina Tricots mest frekventa kunder är tjejer mellan 20–25 år. 38 är den storlek som säljer bäst, enligt företagets marknadschef Victor Appelqvist. Han ser inget konstigt i att provdockorna inte representerar kundernas utseende.
– Dockorna är ett test som vi gör i två butiker, varav en i Sverige. Det är inte ett skönhetsideal vi vill visa upp, utan ett uttryck för mode, med kul dockor som har mycket mer uttryck än vanliga dockor som liknar människor, säger han och fortsätter:
– Det här är en ny trend som vi har sett i skyltdocksbranchen. Fler och fler utländska stora kedjor använder den här typen av dockor med ett lekfullt uttryck. Vi vill förmedla något lekfullt snarare än att porträttera en mänsklig person.
Barnpsykologen Hanna Thermaenius är skeptisk till overkligt smala skyltdockor.
– För ungdomar blir sådana här dockor snabbt normen och de känner sig lätt fel och fula. Risken finns att de börjar manipulera kroppen, träna mer och äta mindre och utvecklar bulimi eller anorexi. De borde ta större ansvar och vara extra varsamma eftersom de riktar sig till unga vuxna som är extra känsliga och kan ta stor skada när kroppen växer."


Aftonbladet 30/11-2011

Det är alltså inte ett skönhetsideal butikskedjan vill måla upp, men varför då visa upp än smalare dockor än vad som tidigare varit ett hett ämne för samhällsdiskussioner? Varför? Det är det mer intensiva och lekfulla uttrycket skyltdockorna har de är ute efter, lite böjda kroppar och händerna åt något annat håll än det ”vanliga”. Oj, så roligt kan jag känna men, men. Dessutom skulle detta vara ett uttryck för mode. Jag hymlar inte om att jag har dålig koll på mode men varför skulle inte kedjan för att samtidigt (som de visar upp detta roliga modeuttryck) skapa en positiv anda och ett positivt inslag i den ständiga bantningshysterin använda, hör och häpna, exakt samma dockuttryck men med normala människomått i olika storlekar? Är dessa svårare än att skapa skyltdockor i storleken av en tandpetare? 

I artikeln säger herr Appelqvist att den mest sålda storleken är nummer 38, en storlek som är precis i mitten. Om det nu skulle vara svårt på något sätt att använda olika storlekar (precis som vi i verkligheten är) på dockorna kan de väl ändå ta den genomsnittliga kroppsmodellen att utgå från, en storlek 38:a.

Jag skulle nog kunna tjata om det här ämnet i år och dar känner jag just nu för mina tankar om detta finns både på högt och lågt, djupt och ytligt. Men jag ska avrunda nu, jag tycker bara att det är så tråkigt att man ännu inte visar upp hur ett uttryck kan vara precis lika roligt, snyggt och "mode-igt" vare sig det är en skyltdocka i storlek 32, 38 eller 44. Vi är alla exakt lika värdefulla och vi borde alla bli representerade. Överallt.